Förrätt

Nu är det dags för ett recept igen
Jag prenumererar på en tidning som heter LAGALÄTT och den rekommenderas varmt. På lördagen lagade jag förrätt, varmrätt o efterrätt på 1 timme. Kanon.
Här kommer Förrätten inkl mina förslag på ändringar

Laxtartar med dill & lagrad prästost 4 port
200g laxfilé som varit fryst
1 citron
3/4 dl hackad dill + 1 dl plockad
3/4 dl grovt riven lagrad prästost, ca 40g
ca 20g mâchesallad (jag tog roccola)
1/2 tsk olivolja
salt + vitpeppar

Tillbehör
4 st knäckesticks (hoppade jag över)
4 citronklyftor
 
Skär laxen i små tärningar. Tvätta citronen och riv skalet. Blanda lax, dill, prästost och riven citronskal. Smaka av med ca 1 tsk pressad citron, 1 tsk flingsalt och 1 krm vitpeppar. Blanda plockad dill, mâchesallad, olivolja, 1/4 tsk pressad citron och 1 tsk flingsalt (hoppa gärna över detta salt. Det blev väldigt salt). Forma laxblandningen till 4 puckar (jag gjorde 4 högar) och fördela dillsalladen på tartarerna. Servera med knäckesticks och citron.

Förutom att det blev en omgång för mycket salt, trots att jag gillar salt så var det här en kanonförrätt.
Prova och lycka till

Kommentarer
Postat av: marie

låter gott, stekte du laxen eller ska den vara rå?

2010-10-20 @ 23:50:38
Postat av: Sussilusen

Laxen är rå och blir lite gravad i citronen och saltet trots att det är kort stund.

2010-10-21 @ 10:23:05
URL: http://sussilusen.blogg.se/
Postat av: ErikaÖ

Perfekt LCHF!

2010-10-22 @ 10:28:36
Postat av: Pillargontanten

Häng med på Bloggträff!

http://pillargontanten.blogspot.com/2010/10/bloggtraff_23.html

2010-10-23 @ 10:24:28
URL: http://pillargontanten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu