Som utlovat

             

Här kommer receptet på den goda pajen jag gjorde häromdagen.

Deg                                                                                                             
100g marg                                                                                      
8dl mjöl (jag hade i mindre)                                              
3 dl mjölk                                                                     
4 tsk bakpulver                                                

Fyllning
1 kg köttfärs
olja el. marg
2 burkar tomatkross
2 påsar tacomix

Sås
5 dl creme fraiche
8 msk lättmajonäs
2-3 vitlöksklyftor

Övrigt
Tomat
lök ost


Arbeta ihop degen och tryck ut den i formar eller i en långpanna. Förgrädda. Rör ihop majonäs, creme fraiche o vitlök. Fräs köttfärsen, strö i tacokryddan och ha i tomatkrosset. Fyll formen med köttfärsröran och klicka över vitlökssåsen. Lägg på en tomatskiva och lökringar efter smak och strö lite ost över.
Grädda i ca20-30 min.

Tips: * Gör degen ganska tunn eftersom den jäser.
* Jag hade 2 dl grahamsmjöl, 2 dl dinkel fullkorn, 2 dl rågkross och resten vetemjöl. Det blir både godare och nyttigare.
* Alternativ fyllning; Broccoli och ädelost eller kantareller och purjolök. Det gjorde jag också. Gott, gott.

Fantastiskt gott och en smidig lunch eller när barna kommer hem efter skolan.

Idag tog jag en promenat tillsammans med Sunlinda och sedan en kopp kaffe hos henne. Tack för sällskapet Sunlinda. Sedan åkte jag till Slottsbron för att hämta Emma innan vi åkte till Delvin. Emma red en sväng utan hjälp och det gick bra förutom att han ryckte sönder den extra nosgrimman han behöver ha. Vi har försökt att få hjälp med att fixa sadeln men den fick jag ta hem för att fixa själv och det gick ju bra. Bra karl (kvinna) reder sig själv. Vi har även köpt en ny (begagnad) sadel. Den hon använder nu är en westernsadel och den trivs hon inte riktigt med.


Jag och Emma har kommit överrens om att vi åker på en campingsemester i år till Danmark för att nästa år åka till Grekland eller Spanien eller varför inte Turkiet igen. Vi får se. Danmark blir det nog iallafall.

Nu ska jag ta kvällen för att orka upp i skaplig tid i morgon för att få lite gjort.
Natti natt

Kommentarer
Postat av: Sunlinda

Tack för sälskapet själv. Och ja, jag går gärna ut och går idag - kan behöva lämna huset en stund.

Danmark blir härligt det!

För vår del blir det nog inte så mycket sommar semester, får lägga våra pengar på Thailand. Men vi har ju alltid Branäs, Vänersborg + ett tält och en båt, så det löser sig nog. sedan bor vi ju ganska underbart på sommartid!

2009-01-18 @ 10:06:12
URL: http://sunlinda.blogg.se/
Postat av: Annzingen

Man blir ju sugen bara man läser recepten, tack för dem. Det ska jag också göra och frysa in, bra med nya tips på mat för jag har en förmåga att inte hitta på så mycket nytt...

2009-01-18 @ 10:48:03
URL: http://annzingen.blogg.se/
Postat av: Sunlinda

Tack för promenad o fikasällskap igen!!

2009-01-18 @ 13:15:57
URL: http://sunlinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu