Lite av varje

Jag var på kurs på universitetet i torsdags och där pratade vi om vad vi bör och inte bör lära de unga som ska börja lära sig att läsa. Då kom vi in på hårda och mjuka vokaler. Vilka är det och framförallt varför. Vet ni? Det visste inte jag? aouå är hårda och eiyäö är mjuka. Grejen är att det är inte vokalerna som är mjuka och hårda. Det beror på vilken bokstav som kommer före. Stj-ljud och j-ljud är mjuka och k-ljud och g-ljud är hårda. Alltså kaka, kåk, gul, gård, (k- och g-ljud) då är det hårda vokaler som används. Kejsare, Kina, gyllene, göra. (stj- o j-ljud). Då är det mjuka vokaler som används.  Detta gäller när K och G är inblandat. Förstår ni? Detta visste inte jag. Jag kommer bara ihåg de mjuka gjorda av bomull och de hårda av hårt bröd i klassrummet men inte varför och hur.

Jag fick även reda på att dom, dej, sej, mej är godkänt av akademierna, och att sin, sitt och sina kommer troligtvis att bli borta och ersättas av hans och henns. Men herregud, har jag helt tjatat i onödan på mina barn. F-n. Det ser inte bra ut i skriven text tycker jag. "Det ska minsann se ut som det alltid gjort".... eller?
Ja, så duktig lärare är jag.

Ikväll tog jag en lång promenad och kunde konstatera att överst på min inköpslista står broddar. Det är ju s-tsvårt att gå. Sedan tog jag en lite tur i solariet för att sedan prova att göra sushi. Jag sträcker mig till att prova rullarna. Jag handlade på ica och om jag tycker att det funkar så provar jag nog Sunlindas butik, gärna med din hjälp Sunlinda. Det ska bli spännande för det är snart klart nu. Det blir även ett (nåja två!!!) glas vin. Jag är helt ensam ikväll och kommer nog att titta på let´s dance (trots att det inte är så bra), filosofera över livet och försöka förstå dess mening.  Det kanske även blir lite manikyr, pedikyr, inpackning mm. Ibland ä det helt underbart att vara för sig själv eller hur?
                                                   
Ha en bra kväll

Kommentarer
Postat av: Lotta

Jag kommer också ihåg, bomull och knäckebröd, det var en bild på väggen i 1-2:ans klassrum på Liljenäs. Undrar om den är kvar? :O)

Tack Sussilusen för utmärkelsen. hade inte hunnit läsa din blogg, när jag tackade i inlägget, men det ligger som ett litet ps, den dagen :O)

Ensam, herregud vad skönt det låter, här har vi precis startat tonårskriget!

PHU!!

2009-01-23 @ 21:03:31
URL: http://www.landsronningen.com
Postat av: Sussilusen

Jag tror att den är kvar på Liljenäs och inte bara på där, där vi gick. Ja, det är skönt att vara ensam o tonårskriget har än så länge vait lugnt. Skönt. Min tid kommer känns det som.

2009-01-23 @ 22:05:09
URL: http://sussilusen.blogg.se/
Postat av: marie

det låter rikigt gott!!

2009-01-24 @ 04:08:15
Postat av: Sunlinda

Hoppas att maten smakade. Vi får laga tillsammans någon dag.

Bra att du har anmält oss!!!

2009-01-24 @ 18:07:58
URL: http://sunlinda.blogg.se/
Postat av: Sussilusen

Det var svårt att rulla ihop för jag hade för mycket "pålägg" och jag hade i för mycket wasabi men det var gôrgôtt.

2009-01-25 @ 15:18:47
URL: http://sussilusen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu