Söndag

Rubriker kan ibland vara svåra att komma på. Det ska vara lite underfundigt, käckt och informativt. Varför inte bara ta veckodagen? Jag provar får vi se.

Nu har jag börjat läsa i litteraturen till kursen och kommer troligtvis att med jämna mellanrum skriva lite om det jag läser.
Nu läser jag om normalitet. Vad är det? "Normalitet är någon efterstävansvärt. Det är sällan positivt att vara onormal" står det i Pedagogiska magasinet. För mig är det inte normalt att klättra i berg eller hoppa bungy jump. Om någon frågar en om man är normal så är det självklara svaret inte "jaa, det är jag".
I början på 1900-talet på Säters sinnessjukhus var orsaken till sinnessjukdom tex; kärlek, hemlängtan, amerikafeber, tobaksmissbruk, onani, häftig sinnesrörelse, kaffemissbruk, pubertet, havandeskap och klimakterium. Bland de psykiskt sjuka fanns även epileptiker, döva och personer som idag skulle få diagnosen autism.
Vem var normal då frågar jag mig?

Nu lite fix innan föreläsning om LCHF-metoden. Är det normalt?

Ha en bra söndag.

Kommentarer
Postat av: ErikaÖ

Tack för sällskapet!

2009-08-30 @ 21:19:03
URL: http://erikaostberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu